24 Augustus 2017

Manon Beurskens

20 minuten

Gamification: 5 basisregels om het niet te laten mislukken

Gamification is één van de krachtigste methoden om mensen te motiveren. Bijvoorbeeld op het gebied van leren (Rekentuin), gezondheidszorg en wetenschap  (Sea Hero en Foldit) gedragsverandering (Dumb ways to die) en interne bedrijfsvoering (IBM City One). Toch voorspelde Gartner in 2012 al dat 80% van de gamificationprojecten de bedrijfsdoelstellingen niet haalt. Niet omdat gamification niet werkt, maar omdat het vaal ondoordacht en met weinig kennis van zaken wordt ingezet. org ervoor dat jouw gamificationproject níét op zijn gat gaat, lees de vijf basisregels voor succes.
 

1. Je bedrijfsdoel is een rete-slechte motivator

Misschien overbodig, maar eerst even dit: gamification is niet hetzelfde als een beloningsprogramma. Het is ook geen online game of een leuke manier om mensen aan te sporen om jouw business targets te halen. Gamification gaat over motiveren. Het is een methode om je klanten en werknemers te motiveren om hún doelen te bereiken. Wacht even… hún doelen? Ja, hún doelen. Maar het gaat toch om het halen van bedrijfsdoelen? Zeker. Maar de drijvende kracht achter jouw bedrijfsdoelen zijn mensen. En de drijvende krachten achter menselijke motivatie zijn persoonlijke drijfveren.

Die stelling druist wellicht in tegen je zakelijke intuïtie en tegen alle taartdiagrammen en powerpoints die je hebt gemaakt om sales targets en business goals in kaart te brengen. Geen paniek, er is niks mis met die taarten van je. Als bedrijf moet je winst maken en groeien. Maar stel jezelf eens de vraag hoeveel van jouw klanten en medewerkers ’s ochtends kwispelend uit hun bed springen om met de goals van jouw organisatie aan de slag te gaan… Precies. Als je mensen echt wil motiveren, dan moet je ervoor zorgen dat zij hun doelen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling kunnen halen. Een logische consequentie daarvan is dat je organisatie haar doelen haalt.

 

2. Vaar op de evolutiedrang van de mens

Natuurlijk kunnen persoonlijke doelen heel verschillend zijn. Maar de drijfveren achter ons handelen zijn bij alle mensen gelijk. In de kern althans. Wij homo sapiens zijn namelijk primair gericht op overleven en vooruitgaan. Onze motivatie om iets te doen heeft bijna altijd te maken met de drang om onze huidige positie in stand te houden, en deze van hieruit verder te ontwikkelen. Dat is exact de reden waarom games zo populair zijn onder alle lagen van de bevolking.Niemand speelt een game omdat het moet van de gamedesigner, of puur en alleen om er geld mee te verdienen. We spelen games omdat gamemechanieken onze oerdrijfveren prikkelen, ofwel de acht primaire drijfveren voor menselijk handelen. kunnen persoonlijke doelen heel verschillend zijn. Maar de drijfveren achter ons handelen zijn bij alle mensen gelijk. In de kern althans. Wij homo sapiens zijn namelijk primair gericht op overleven en vooruitgaan. Onze motivatie om iets te doen heeft bijna altijd te maken met de drang om onze huidige positie in stand te houden, en deze van hieruit verder te ontwikkelen. Dat is exact de reden waarom games zo populair zijn onder alle lagen van de bevolking.Niemand speelt een game omdat het moet van de gamedesigner, of puur en alleen om er geld mee te verdienen. We spelen games omdat gamemechanieken onze oerdrijfveren prikkelen, ofwel de acht primaire drijfveren voor menselijk handelen.

 

3. Breng de oerdrijfveren in kaart

De acht oerdrijfveren zijn geformuleerd door game-wetenschapper Yu-Kai Chou, aan de hand van uitgebreid onderzoek onder gamers en de manier waarop onze hersenen regeren op games. Het gaat te ver om ze hier uitgebreid te bespreken (daarvoor verwijs ik naar Yu-Kai Chou), maar dan heb je ze in elk geval een keer gezien.

Meaning: we raken gemotiveerd als we betekenis toe kunnen voegen aan de wereld.

Empowerment: we gaan harder lopen als we handvatten en tools krijgen om onszelf te verbeteren.

Social pressure: we worden fanatiek van competitie of als we een gezamenlijk doel nastreven.

Curiosity: we willen leren en nieuwe dingen ontdekken.

Scarcity: we willen kansen pakken en bijzonder zijn.

Avoidance: we zijn erop gebrand om kleine of grote rampen te voorkomen.

Ownership: we willen controle hebben en zelf in de driver’s seat te zitten.

Accomplishment: het stimuleert om progressie te zien, aangemoedigd en beloond te worden.

Elke succesvolle game prikkelt meerdere van deze drijfveren. Daarom gaan mensen door met spelen, willen we steeds beter spelen, en als logisch gevolg daarvan behalen we het doel van de game, of een doel buiten de game.

 

4. Zet de juiste game-mechanieken in 

Terug naar jouw organisatiedoelen. Als je gamification succesvol wil inzetten, is de crux om uit te vinden welke drijfveren passen bij jouw organisatie.

Als je vaatwastabletten verkoopt, heeft het waarschijnlijk geen zin om in te zetten op de drijfveer meaning. Maar misschien heeft je marketingteam wel de droom om de beste marketingafdeling van Nederland te worden. Met het activeren van de drijfveren empowerment, accomplishment, ownership en social pressure motiveer je hen om deze droom te bereiken. En behaal jij als logisch gevolg daarvan je marketingdoel.

Hoe activeer je drijfveren? Juist! Door het toepassen van gamemechanieken op bepaalde processen in je bedrijf of op je communicatie naar klanten. Nu zijn er zo’n 47 verschillende game mechanieken (bijvoorbeeld countdown, achievements, feedback, community goal). Elk mechaniek prikkelt andere drijfveren. Je kunt dus een weloverwogen keuze maken en precies die game mechanics inzetten waarmee jij jouw ‘spelers’ het best motiveert om hun doelen te bereiken.

Begin je die voorspelling van Gartner al te snappen? Gamification is een vorm van gedragspsychologie. En een methode om bepaalde gebieden in de hersenen te activeren. Als je er serieus mee aan de slag gaat, zul je versteld staan van de positieve effecten. Mensen leren sneller, onthouden meer, geven minder snel op, bereiken hogere doelen, zijn trots op zichzelf en hebben meer plezier in wat ze doen.

 

5. Zorg ervoor dat ik mijn doel bereik

Natuurlijk valt er veel meer te vertellen over gamification en de verschillende aspecten ervan dan in dit artikel past. Maar als jij écht geïnteresseerd bent in het toepassen van game-principes, dan heb ik bij deze je drijfveer curiousity geprikkeld (misschien heb je ondertussen al gegoogeld welke 47 gamemechanieken er zijn).Ik heb ook je drijfveer avoidance geprikkeld (als je gamification overweegt, dan ben je nu gemotiveerd om er meer over te leren, omdat je niet op je gat wil gaan met jouw project.) In beide gevallen ben ik weer wat dichter bij mijn eigen doel. Ik ben gemotiveerd om over gamification te schrijven, omdat ik wil dat de voorspelling van Gartner niet uitkomt. En als ik jou motiveer om jouw doel te bereiken, is een logisch gevolg daarvan dat ook ik mijn doel behaal.